slider
dividerمقالاتdividerابعاد ذغال صنعتی برقی
ابعاد ذغال صنعتی برقی

ذغال صنعتی در بخش الکتریکی یا همان ذغال برقی (کربن براش - جاروبک Carbon Brush) از لحاظ سایز و اندازه بسیار دارای اهمیت است چرا که ذغال صنعتی برقی با در نظر گرفتن نوع جنس هر چه ابعاد بزرگتری داشته باشد، توانایی انتقال جریان برق با آمپر بالاتر را دارد، دقیقا همانند سیم که هر چه قطر بیشتر داشته باشد (ضخیم تر باشد) مقدار جریان الکتریکی بیشتری را عبور می دهد. اما اینگونه نیست که ما بخواهیم سایز بزرگتری از ذغال صنعتی را استفاده کنیم چون در مقابل کلکتور امکان اتصال اضافی با تیغه ها را ایجاد میکند و اتصالی رخ میدهد دلیل دیگر این که قطعه ذغال برقی در تمام ماشین آلات، یک لوازم یدکی مصرفی به حساب می آید و به مرور زمان تمام می شود و باید تعویض شود. بنابراین استفاده بی دلیل از ذغال برقی بزرگتر دارای هزینه بالاتری است پس بهتر است بنا به نیاز دستگاه از ذغال برقی با ابعاد مناسب استفاده کنیم.

 

 

ابعاد ذغال صنعتی برقی

 

به طور معمول کربن براش ها (Carbon Brushes) دارای سه وجه اصلی می باشند، یعنی ذغال صنعتی برقی به صورت مکعب تولید می شود و خصوصیات هندسی دیگر آن ها با توجه به محل مورد استفاده، نوع قرار گرفتن سیم در ذغال یا وضعیت حرکت سطح مقابل  آن ها تعیین و ایجاد می شود.

همان طور که مشخص است ذغال برقی دارای سه وجه عرض، طول و ارتفاع هست که در ذغال عرض و طول تشکیل دهنده سطح مقطع و متصل با کموتاتور یا اسلیپ رینگ هستند، اندازه سطح مقطع ذغال صنعتی مقدار عبوری جریان برق را بعد از نوع جنس ذغال صنعتی تایین می کند.

 

سه وجه اصلی ذغالی صنعتی الکتریکی :

۱- جهت مماسی : قسمتی از کربن براش که با کلکتور (Collector) و یا اسلیپ رینگ (Slipring) مماس است، لغزش و انتقال جریان برق توسط ذغال برقی از این وجه به سطح مقابل اتفاق می افتد، در اصطلاح این سطح همان سطح مقطع ذغال صنعتی است. 

۲-  جهت محوری : این وجه همسو با محور قرارگیری اسلیپ رینگ و کلکتور می باشد.

۳- جهت شعاعی : همان ارتفاع است که همسو با شعاع کلکتور یا اسلیپ رینگ می باشد.

 

جهت شعاع یا ارتفاع ذغال صنعتی همان قسمتی است که در اثر لغزش و ساییدگی روی کلکتور یا اسلیپ رینگ مصرف شده و اصطلاحاً ذغال تمام می شود و کربن براش را باید تعویض کرد.

باید دقت لازم را به عمل بیاوریم و از ذغال با ارتفاع بیشتر حد استاندارد دستگاه استفاده نکنیم زیرا این عمل برای بیشتر کردن عمر مفید ذغال صنعتی موجب مشکلاتی نظیر خرابی فنر پشت ذغال، بالا رفتن فشار ذغال روی سطح مقابل و ساییدگی کموتاتور و اسلیپ رینگ می شود.

 

واحد اندازه گیری ذغال صنعتی میلی متر (mm) است که باید به صورت دقیق اندازه گیری شود، در غیر این صورت دو حالت رخ می دهد، اول این اگر که ذغال دستگاه بزرگتر از فضای جا ذغالی ساخته می شود، درون نگهدارنده قرار نمی گیرد، گیر می کند و همین امر باعث جدا شدن اتصال و قطع جریان برق می شود، دوم این که اگر ذغال دستگاه کوچکتر از محفظه جا ذغالی باشد، درون آن لق خورده و در هنگام کار ذغال جرقه زده و به دستگاه آسیب می رساند.

 

در اصل زغال صنعتی باید در محفظه جا زغالی به صورت روان و بدون لقی بتواند حرکت کند در غیر این صورت کار دچار مشکل است.

 

در کربن براش های سیم دار قطر سیم استفاده شده هم مهم می باشد به صورتی که اگر از سیم نامناسب چه از لحاظ قطر سیم و یا کیفیت جنس ساخته شده استفاده شود، امکان عبور آمپر مورد نظر از زغال در دستگاه نمی باشد همچنین جنس ترمینال (سر سیم) در زغال می تواند تاثیرات زیادی در سیستم برق رسانی دستگاه داشته باشد و باعث سوختن سیم و یا جدا شدن آن از کربن براش و آسیب به دیگر اجزاء سیستم شود.

 

 

                                

 

 

 

گروه صنعتی دایا اولین مرجع تخصصی ذغال های صنعتی در ایران و پیشرو در خدمات صنعتی آنلاین

منبع :www.dayasanat.com

اکنون گروه صنعتی دایا با بیش از نیم قرن تجریه صرفا یک تولید کننده نیست بلکه برای بهینه سازی ماشین آلات صنعتی بنگاه های اقتصادی کوچک و برزگ ، خود را ملزم به استفاده از متریال درجه یک بین المللی می داند. شما عزیزان می توانید با مشاوره نیروهای جوان و متخصص گروه صنعتی دایا سفارشات خود را که اعم از انواع ذغال های صنعتی ، جاذغالی ، اسلیپ رینگ ، مکانیکال سیل و .... را آسوده خاطر تهیه نمایید.

عضویت در خبرنامه

آدرس: تهران، ابتدای خیابان امام خمینی، رو به رو موزه پست، پاساژ خیام طبقه دوم پلاک 39 

 66724997 - 66725077 - 021

© تمامی حقوق برای گروه صنعتی دایا محفوظ است. طراحی شده توسط طراحی سایت داتک
LStuffLoading