slider
dividerمقالاتdividerنکات مهم در نگهداری از کموتاتور ، کلکتور و اسلیپ رینگ ها
نکات مهم در نگهداری از کموتاتور ، کلکتور و اسلیپ رینگ ها

نکات مهم در نگهداری از کموتاتور ، کلکتور و اسلیپ رینگ ها:

اولین و ابتدایی ترین موضوع در حفظ و نگهداری اسلیپ رینگ (Slipring) و کلکتور (Collector) بحث مکانیکی و حرکتی آن ها است ، به گونه ای که حرکت دورانی و بدون گیر داشته باشند تا بتوانند به طور یکنواخت انتقال انرژی را به روتور (Rotor) سیستم انجام دهند.
باید دقت داشت کموتاتور (Commutator) و حلقه های لغزشی به طور Center و در اصطلاح بدون لنگی کار کنند.

 به تمیز بودن تیغه ها نیز باید بسیار توجه کرد ، گرد و غبار ذغال ها (Carbon brushes) و ناخالصی های خارجی دیگر را از روی تیغه ها و عایق فرو رفته بینشان پاک کرد ، در غیر این صورت پودر ذغال های ساییده شده در بین تیغه ها فرو رفته که باعث اختلال و اتصال در عملکرد سیستم می شود.

نکات مهم در نگهداری از کموتاتور ، کلکتور و اسلیپ رینگ ها:
اولین و ابتدایی ترین موضوع در حفظ و نگهداری اسلیپ رینگ (Slipring) و کلکتور (Collector) بحث مکانیکی و حرکتی آن ها است ، به گونه ای که حرکت دورانی و بدون گیر داشته باشند تا بتوانند به طور یکنواخت انتقال انرژی را به روتور (Rotor) سیستم انجام دهند.
بعد از این باید دقت داشت کموتاتور (Commutator) و حلقه های لغزشی به طور Center و در اصطلاح بدون لنگی کار کند چرا که در غیر این صورت باعث لرزش های شدید دستگاه و آسیب به ذغال (Carbon brushes) و همچنین جاذغالی (Holder brushes) می شوند به گونه ای که جرقه زدن و سوختن ذغال را در پی دارد که این عامل به خود کلکتور هم آسیب خواهند رساند.
در مرحله بعد به عایق فرورفته بین تیغه های کلکتور و اسلیپ رینگ باید توجه داشته باشیم.
به تصاویر زیر دقت کنید.
 
 
شماره 1:
الف : در تصویر مشخص است که تیغه های کلکتور در زاویه های خود مورب شده اند و این موضوع اگر شدید باشد در روان کار کردن ذغال تاثیر منفی دارد.
ب : شکاف عایق بیش از حد عمیق و پهن (Wide) ، باعث عدم تعادل جدی ذغال در تماس با کلکتور می شود و این امر ایجاد جرقه ، افت ولتاژ و آسیب به سیستم می شود.
پ : همان طور که می بینید قسمتی از عایق (میکا) روی تیغه کلکتور باقی مانده است که در صورت استفاده از ذغال های با جنس نرم در سیستم ، این عایق از بین نمی رود و اتصال جاروبک کربنی (Carbon brushe) به طور کامل برقرار نمی شود.
 
 
 
 

 
 
شماره 2 :
در این تصویر مشخص است که کلکتور چگونه است و باید چه استانداردی داشته باشد تا بتواند با بهترین کیفیت کار کند.
- مورب شدن لبه تیغه ها در اکثر موارد لازم نیست در صورتی که کلکتور یا اسلیپ رینگ دقیق و بدون لنگی دوران داشته باشد.
 
 
 
 
 
* نکته بسیار مهم :
باید به تمیز بودن تیغه ها بسیار توجه کرد و گرد و غبار ذغال ها و ناخالصی های خارجی دیگر را نیز از روی تیغه ها و عایق فرو رفته بینشان پاک کرد ، در غیر این صورت پودر ذغال های ساییده شده در بین تیغه ها فرو رفته و باعث اختلال و اتصال در عملکرد سیستم می شود.
 
گروه صنعتی دایا اولین مرجع تخصصی ذغال های صنعتی در ایران و پیشرو در خدمات صنعتی آنلاین 
منبع :گروه صنعتی دایا

اکنون گروه صنعتی دایا با بیش از نیم قرن تجریه صرفا یک تولید کننده نیست بلکه برای بهینه سازی ماشین آلات صنعتی بنگاه های اقتصادی کوچک و برزگ ، خود را ملزم به استفاده از متریال درجه یک بین المللی می داند. شما عزیزان می توانید با مشاوره نیروهای جوان و متخصص گروه صنعتی دایا سفارشات خود را که اعم از انواع ذغال های صنعتی ، جاذغالی ، اسلیپ رینگ ، مکانیکال سیل و .... را آسوده خاطر تهیه نمایید.

عضویت در خبرنامه

آدرس: تهران، ابتدای خیابان امام خمینی، رو به رو موزه پست، پاساژ خیام طبقه دوم پلاک 39 

 66724997 - 66725077 - 021

© تمامی حقوق برای گروه صنعتی دایا محفوظ است. طراحی شده توسط طراحی سایت داتک
LStuffLoading