slider
dividerمقالاتdividerعیب یابی لایه پاتینا و کلکتور (کموتاتور)
عیب یابی لایه پاتینا و کلکتور (کموتاتور)
در این مقاله می خواهیم با توجه به مشاهدات مان و شکل ظاهری کلکتور و لایه پاتینا، ایرادات به وجود آمده در سیستم را متوجه شویم و راه حل های مفید را بررسی کنیم.  
پاتینا (patina) :  به زنگال یا اثر باقی مانده ذغال بر روی کلکتور یا اسلیپ رینگ گفته می شود.

 

 

 

 

 لطفا به شکل های مختلف کلکتور توجه کنید :

 

1. ظاهر خوب و رنگ قهوه ای روشن لایه پاتینا 

 

رنگ روشن و یکنواخت پاتینا نشان دهنده عملکرد مناسب ماشین و ذغال است، رنگ پاتینا را می توان به طور عمده به ضخامت آن، نوع جنس ذغال و چگالی جریان عبوری نسبت داد و هر زمان که یکنواخت و روشن باشد کاملاٌ قابل قبول است.

 

 

 


2. ظاهر خوب و یکنواخت با رنگ قهوه ای تیره 

 یکی دیگر از نمونه های کارکرد کلکتور در شرایط عالی رنگ تیره و یکنواخت لایه پاتینا در سطح کلکتور است، در این تصویر لایه پاتینا بسیار تیره تر از شکل شماره 1 است اما واقعیت مهم برای شرایط عالی، یکنواختی لایه پاتینا می باشد. به طور معمول لایه پاتینا وقتی خوب است که ظارهش کمی صیقلی باشد.

 

 

 

 


3. ظاهر خوب ، با پاتینا متناوب 

ظاهر قابل قبول که در آن پاتینا به صورت متناوب در تیغه ها تیره و روشن است، این وضعیت به خوبی شکل یک و دو نیست، اما بسیاری از ماشین آلات هستند که با وجود این ظاهر کلکتور، کارایی مطلوبی نشان می دهند اما می تواند به ذغال آسیب برساند، بعضی اوقات تیغه های کلکتور به طور متناوب تیره و روشن می شوند یا در گاهی مواقع فقط یک بخش تیره در هر سه یا چهار بخش وجود دارد این ظاهر به نوع سیم پیچی دستگاه بستگی دارد و مربوط به جنس ذغال نمی شود.

 

 

 


 

4. ظاهر خطی پاتینا بدون ساییدگی سطح کلکتور 

 این امر معمولاٌ به کم بودن بار و فشار روی ماشین و جنس نامناسب ذغال برای کاربرد دستگاه نسبت داده می شود، همچنین شرایط محیطی و آب و هوایی (رطوبت، بخار روغن یا گاز های دیگر) می تواند باعث این حالت در لایه پاتینا شود.

 

 

 

 


5. ظاهر نامنظم لایه پاتینا با رنگ های مختلف 

رنگ های مختلف و طیف رنگی تیره روشن و لکه هایی در سطح کلکتور دیده می شود این وضعیت در اثر اختلال مکانیکی یا الکتریکی اتفاق می افتد، به طور مثال می توان گفت زمانی که آرموتور نامتعادل، شفت ها نامنظم (نا مرتب) خم شدن شفت، بلبرینگ های بی کیفیت، پایه و نگهدارنده ضعیف، لایزر های خراب یا اتصالات ضعیف باشند ایجاد می شود. در صورت عدم اصلاح وضعیت موجود سیستم دچار اتصال کوتاه و برق زدگی می شود.

 

 

 


6. لکه های تیره روی لایه پاتینا 

این لکه ها می توانند به طور منظم در سطح کلکتور پخش شده و یا در یک قسمت تجمع پیدا کنند. دلایل این وضعیت: کلکتور از حالت گرد خارج شده، لرزش و مشکلات ایجاد شده در قسمت مکانیکی دستگاه، بلبرینگ ها و اتصالات دچار ایراد شده اند، میدان های نابرابر مغناطیسی و بخارات شیمیایی وجود دارد و فشار برای اتصال ذغال بسیار زیاد است.

 

 

 

 


7. نقص کارایی در سطح کلکتور 

عایق میکا به گونه ای از بین تیغه های کلکتور بیرون زده است که ذغال فقط در وسط تیغه اتصال دارد، این امر باعث جرقه زدن، کاهش توان ماشین و ساییدگی سریع ذغال می شود و در نهایت آسیب جدی به کلکتور و دستگاه وارد می شود.

 

 

 

 

 


8. نقص کارایی در سطح کلکتور 

عایق میکا بیش از اندازه فرو رفته و لبه تیغه ها برآمده شده است که این امر باعث می شود ذغال فقط با لبه ها اتصال برقرار کند ، جرقه زدن ذغال، سایش شدید ذغال و آسیب جدی به ماشین از جمله مشکلات این حالت است که برای رفع این مشکل باید از تکنسین متخصص کمک گرفت.

 

 

 

 

 


9. لایه پاتینا خطی که سطح کلکتور را به شدت سابیده است 

این حالت پیشرفته تر از شکل شماره چهار می باشد و با وجود این وضعیت باید کیفیت ذغال ها، عملکرد دستگاه و شرایط محیطی بررسی شوند، این امر در اثر فشار و تراکم جریان، سرویس و نگهداری نا مناسب ماشین ایجاد می شود که فرسایش ذغال و کلکتور را سرعت می دهد.

 

 

 

 

 


10. سیاه شدن کلکتور در هر دو طرف قطب مغناطیسی 

این وضعیت ظاهری به دلیل خرابی سیم پیچ و یا جدا شدن یکی از سیم ها از لایزر کلکتور پدیدار می شود.

 

 

 

 

 

 


11. ماندن جای ذغال روی کلکتور 

زمانی که دستگاه مورد نظر به مدت طولانی مورد استفاده قرار نمی گیرد و ذغال ها در سیستم نصب شده اند این پدیده رخ می دهد.

 

 

 

 

 

 


12. حالت سوختگی روی لبه های تیغه و لایه میکا 

این حالت می تواند در اثر بیرون زدگی میکا ها رخ دهد ولی ممکن است فقط یکی از عایق های میکا بیرون زده باشد و یا تقارن الکتریکی نابرابر دستگاه و سایش نامطلوب ذغال این ظاهر را نمایان کند. در صورت عدم اصلاح این وضعیت آسیب جدی به کلکتور و ماشین  وارد شده که باعث اتصال کوتاه و برق زدگی در سیستم می شود.

 

 

 

 

 


13. لکه های کوچک پراکنده روشن 

این امر در دستگاه هایی که فشار بار زیاد و یا اتصال ضعیف ذغال (فشار فنر ضعیف) دارند رخ می دهند. نقطه های روشن ایجاد شده در سطح کلکتور به دلیل جرقه زدن بین ذغال و کلکتور است که با گذشت زمان باعث ایجاد شیار هایی در سطح کلکتور می شود.

منبع :www.dayasanat.com

اکنون گروه صنعتی دایا با بیش از نیم قرن تجریه صرفا یک تولید کننده نیست بلکه برای بهینه سازی ماشین آلات صنعتی بنگاه های اقتصادی کوچک و برزگ ، خود را ملزم به استفاده از متریال درجه یک بین المللی می داند. شما عزیزان می توانید با مشاوره نیروهای جوان و متخصص گروه صنعتی دایا سفارشات خود را که اعم از انواع ذغال های صنعتی ، جاذغالی ، اسلیپ رینگ ، مکانیکال سیل و .... را آسوده خاطر تهیه نمایید.

عضویت در خبرنامه

آدرس: تهران، ابتدای خیابان امام خمینی، رو به رو موزه پست، پاساژ خیام طبقه دوم پلاک 39 

 66724997 - 66725077 - 021

© تمامی حقوق برای گروه صنعتی دایا محفوظ است. طراحی شده توسط طراحی سایت داتک
LStuffLoading