slider
dividerمقالاتdividerعلت جرقه زدن کلکتور و ذغال
علت جرقه زدن کلکتور و ذغال

مهترین عامل برای ایجاد جرقه در صنعت برق، فاصله افتادن بین دو جسم هادی می باشد. زمانی که جریان الکتریکی در اجسام رسانا در حال انتقال است و بین آن دو فاصله ایجاد می شود الکترون ها مسیر کوتاه بین دو جسم را به صورت جرقه طی می کنند، این اتفاق را می توان زمانی که دو سیم دارای بار مثبت و منفی به هم نزدیک می شوند مشاهده کرد یا اینکه وقتی روی فرش راه می رویم و دستمان را به جسم فلزی نزدیک می کنیم الکترون های ایجاد شده در سطح بدنمان به سرعت به سمت جسم فلزی برای تخلیه بار اضافی حرکت می کنند و باعث جرقه می شوند. اما جرقه زدن بین ذغال و کلکتور یا اسلیپ رینگ علاوه بر این دلیل می تواند دلایل عمده دیگری هم داشته باشد که با هم به بررسی آن می پردازیم

همانطور که گفته شد عامل اصلی ایجاد جرقه در صنعت برق وجود فاصله بین دو جسم رسانا در هنگام انتقال جریان الکتریکی است و در این مبحث منظور ما از جسم رسانا زغال الکتریکی و سطح مقابل آن که می تواند کالکتور، اسلیپ رینگ و یا ریل انتقال جریان باشند.
ایجاد فاضله بین ذغال و کلکتور یا رینگ خود از عاملان مختلفی نشئت می گیرد که می توان آن ها را به ترتیب نام برد.
 
استفاده از ذغال صنعتی نو بدون آب ندی کردن
کم بودن فشار فنر یا ضعیف شدن فنر
خراب شدن کلکتور یا اسلیپ رینگ
شکستگی سطح ذغال
وجود گرد و غبار و کثیفی در سطح ذغال و کلکتور
خراب یا کثیف شدن جاذغالی
 

1- استفاده از ذغال نو

باید دقت داشته باشیم زمان استفاده از ذغال صنعتی جدید و جایگزین کردن آن با ذغال مصرف شده قبلی در ابتدای امر و شروع و شروع به کار دستگاه احتمال ایجاد جرقه بین سطح ذغال و کموتاتور بسیار زیاد است چرا که سطح ذغال صاف است و سطح مقابل آن دارای انهنا می باشد چرا که اسلیپ رینگ ها و کلکتور ها به صورت استوانه ای ساخته می شوند، در نتیجه ذغال به صورت کامل اتصال خود را نمی تواند برقرار کند و ما با جرقه و پرش الکترون های مغناطیسی رو به رو می شویم. بهترین کار برای جلوگیری از آسیب دستگاه این است که ذغال را مطابق با انتهای کموتاتور یا رینگ آب بندی کنیم و یا بار و فشار دستگاه را کاهش دهیم تا زغال حالت سطح مقابل را به خود بگیرد.
 

2- کم بودن فشار فنر یا ضعیف شدن فنر

عامل اصلی اتصال ذغال با کلکتور و اسلیپ رینگ فنر استفاده شده در سیستم است که این فنر به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم این فشار را به زغال وارد می کنند تا به سطح مقابل مماس شود. فنر ذغال باید توانایی این را داشته باشد که اتصال را به صورت دائم و یکنواخت برقرار کند و در دستگاه های مختلف میزان واحد فشار وارده بر سطح ذغال متفاوت و امری تخصصی است.
فشار فنر اگر بیشتر از حد مجاز باشد باعث خوردگی سریع ذغال و همچنین آسیب به سطح کموتاتور یا اسلیپ رینگ می شود و در دستگاه های با توان پایین تر باعث گیرپاچ کردن آرمیچر می شود و هزینه های زیادی در پی دارد.
فشار فنر اگر کم اشد اتصال به طور صحیح برقرار نشده و در گشتاور های بالا بین دو سطح ذغال و کلکتور فاصله ایجاد می شود و جقه زدن رخ می دهد.
 

3- خراب شدن کلکتور یا اسلیپ رینگ

زمانی که سطح کموتاتور یا اسلیپ رینگ از حالت صاف و سیقلی خود خارج می شوند و شیار هایی در آن ایجاد می شود اتصال ذغال با سطح آن کامل برقرار نخواهد شد و خود این اتفاق باعث جرقه می شود.
خرابی در سطح کلکتور به گونه های دیگری هم اتفاق می افتد که به آن لبه دار شدن تیغه ها یا بالا زدن عایق میکا می گویند که هر کدام از این اتفاقات در چرخش روتور و گشتاور ها می تواند باعث فاصله بین ذغال و سطح کلکتور شده و جرقه اتفاق بیافتد.
 

4- شکستگی یا لب پر شدن سطح ذغال

هنگام فعالیت دستگاه زمانی که ذرات اضافه در سیستم وجود داشته باشد مانند خورده های فلز و غبار ناشی از فعالیت دستگاه می تواند به ذغال آسیب بزند و موجب شکستگی و لب پر شدن آن شود که این امر اتصال کامل ذغال و کموتاتور را مختل کرده و باز هم جرقه رخ می دهد.
 

5- وجود گرد و غبار و کثیفی در سطح ذغال و کلکتور

یکی از رایج ترین علل ایجاد جرقه در ماشین آلات وجود گرد و غبار کثیفی در سطح ذغال و یا روی سطح کموتاتور و اسلیپ رینگ ها است چرا که همین گرد و غبار و کثیفی ها خود عامل عایق شدن سطح تماسی ذغال می شوند و بین آن دو فاصله ایجاد می کنند و در نتیجه ما شاهد جرقه زدن سیستم می شویم در صورت وجود این عامل باید سطح ذغال و کموتاتور را کاملاً تمیز کنیم و محیط کار دستگاه را عاری از ذرات آلوده کنیم و یا از فیلتر برای دستگاه استفاده کنیم.
 

6- خراب یا کثیف شدن جا ذغالی

جا زغالی ها که وظیفه ثابت نگه داشتن ذغال را دارند در اثر کار و فعالیت دچار آسیب هایی اعم از خارج شدن حالت استاندارد محفظه ذغال جرم گرفتن و کثیف شدن مسیر حرکت ذغال و ضعیف شدن فنر جا زغالی می شوند که هر کدام از این حالت ها، جا ذغالی قادر به انجام وظیفه خود در سیستم نمی باشد و همچنین اتصال ذغال با سطح کموتاتور یا رینگ دچار اختلال خواهد شد و این امر باعث ایجاد جرقه در سیستم می شود
 
 
علاوه بر این اتصالات نادرست در ترمینال های کلکتور و اسلیپ رینگ مناسب نبودن جنس ذغال صنعتی و بالا بودن فشار روی دستگاه می تواند باعث ایجاد جرقه در ماشین آلات و دستگاه های برقی شود.
 
  • اتصالات نادرست کموتاتور و اسلیپ رینگ

زمانی که اتصالات سیم پیچ به لایزر های کلکتور قطع شود و یا به صورت صحیح نباشد و یا حالت خنثی در تیغه های کموتاتور درست رعایت شده باشد، جریان ورودی به ذغال نمی تواند به طور کامل به سطح مقابل انتقال یابد و باعث جهش الکترون ها و جرقه در سیستم می شویم.
به همچنین باید در اتصال  ترمینال سیم ذغال و پیچ های اسلیپ رینگ دقت لازم را ه عمل آورد تا سیستم به مشکل بر نخورد.
 
  • مناسب نبودن جنس ذغال صنعتی

عامل اصلی در انتقال جریان الکتریکی برای ماشین آلات رقی ذغال صنعتی است و جنس استفاده شده برای آن بسیار هائز اهمیت می باشد.
اگر جنس استفاده شده برای زغال صنعتی مناسب دستگاه نباشد و توانایی عبور آمپر لازم برای سیتم نداشته باشد و در نتیجه چگالی بار الکتریکی در زغال بالا می رود و جرقه می زند.
برای انتخاب جنس مناسب ذغال اید عوامل زیادی همچنون مقدار جریان عبوری، فشردگی زغال، سختی ذغال، چگالی جریان برق آلیاژ و ترکیبات ذغال و نوع استفاده آن دقت کرد.
 
  • بالا بودن فشار روی دستگاه

دستگاه و الکترو موتور ها هر کدام دارای محدوده ار و فشار آستانه تحمل دارند و می توانیم در این محدوده از ماشین آلات مورد نظر استفاده هینه داشته باشیم و زمانی که به دستگاه فشار زیادی وارد می کنیم و خارج از توانایی ماشین بر آن بار می گذاریم، سیستم برق و انتقال نیروی دستگاه دچار اختلال می شودو این امر ایجاد جرقه و یا حتی آتشی در قسمت ذغال الکترو موتور خواهد شد.
 
 
 
گروه صنعتی دایا اولین مرجع تخصصی ذغال های صنعتی در ایران و پیشرو در خدمات صنعتی آنلاین
منبع :www.dayasanat.com

اکنون گروه صنعتی دایا با بیش از نیم قرن تجریه صرفا یک تولید کننده نیست بلکه برای بهینه سازی ماشین آلات صنعتی بنگاه های اقتصادی کوچک و برزگ ، خود را ملزم به استفاده از متریال درجه یک بین المللی می داند. شما عزیزان می توانید با مشاوره نیروهای جوان و متخصص گروه صنعتی دایا سفارشات خود را که اعم از انواع ذغال های صنعتی ، جاذغالی ، اسلیپ رینگ ، مکانیکال سیل و .... را آسوده خاطر تهیه نمایید.

عضویت در خبرنامه

آدرس: تهران، ابتدای خیابان امام خمینی، رو به رو موزه پست، پاساژ خیام طبقه دوم پلاک 39 

 66724997 - 66725077 - 021

© تمامی حقوق برای گروه صنعتی دایا محفوظ است. طراحی شده توسط طراحی سایت داتک
LStuffLoading